Een juiste identity is van groot belang!

Door Peter Fransz

Iedereen moet ervan overtuigd zijn dat een sterke identiteit voor een bedrijf of merk van groot belang is. Een juiste naam, het perfecte beeldmerk en een dito huisstijl zijn daarbij belangrijk. Het is vaak de eerste kennismaking met je merk of product. Hoe zorg je ervoor dat die eerste indruk goed is? Visuele herkenning is daarbij een zeer belangrijk item. Een goed logo dat aan alle wensen voldoet, zal zeker zijn werk doen. Elk bedrijf heeft een bepaalde huisstijl of identiteit, de zogenaamde 'corporate identity'. Het is hoe een organisatie zich wil presenteren aan het publiek: een organisatie behoort haar eigen unieke kenmerken te laten zien door middel van gedrag, communicatie en symboliek. Deze corporate identity beïnvloedt het imago en de look & feel van het bedrijf en dus de beeldvorming bij de doelgroep. Heeft een organisatie zich een juiste corporate identity aangemeten, dan zal ook vaak de waardebepaling van het bedrijf een positieve rol spelen. 

Wat zegt een logo?

Communiceren is de kunst van het weglaten. Goede logo's of beeldmerken zorgen voor directe herkenning; soms nog eerder dan de naam van een bedrijf of merk. Bedenk daarom goed wat je doelstelling is met een logo. Welke boodschap moet het uitstralen? Zorgt het ervoor dat de consument je sympathiek vindt? Veel merken kiezen voor een woordmerk. De naam vormt dan ook het logo. Denk aan bijvoorbeeld HEMA, Philips en Sony. In het verleden zagen we bedrijven of merken meer als een autoriteit. Het logo bestond uit grote kapitale letters. En onder invloed van ons hedendaagse internet is dat behoorlijk veranderd. Bedrijven willen zich meer en meer verbinden aan de consument. Dit vraagt wat - de grafische vormgeving betreft - om een totaal andere aanpak. Kapitalen zie je weinig meer, nu zijn onderkast letters de trend. 

Waarom is jouw huisstijl belangrijk?

Door de huisstijl zo te ontwerpen dat deze goed past bij de identiteit van je organisatie en deze ook nog eens eenduidig door te voeren in alle communicatie-uitingen, versterk je de naamsbekendheid van je organisatie. Door de communicatie-uitingen - o.a. op social media - op een juiste manier op elkaar af te stemmen, zullen ook medewerkers er een beter gevoel bij krijgen en zich daardoor meer met het bedrijf vereenzelvigen. Want iedereen wil toch bij 'die leuke tent’ horen! Daarnaast onderscheid je je met je bedrijf met een juiste huisstijl veel meer van de concurrent. De huisstijl is dus een zeer belangrijk onderdeel van de eigen identiteit en het imago, waarin de consument of doelgroep zich kan herkennen. 

Sterk merk

Een goed ontworpen beeldmerk zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat een logo of merkbeeld een juiste uitstraling krijgt. Het juiste logo heeft vaak door zijn ‘houd het simpel’ iets unieks. Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn: in het winkelschap, op het wagenpark, op online en/of offline toepassingen, etc. Een voorbeeld is het logo van Nike, een simpele maar doeltreffende ‘swoosh’. De associatie met een logo of beeldmerk wordt vooral beïnvloed door de waarde die mensen toeschrijven aan een merk. Alleen daardoor kan een goed beeldmerk een sterk symbool worden.

Waar moet een sterk logo dan aan voldoen?

Uiteraard gaat het er om waar een companylogo of productbeeldmerk voor gebruikt gaat worden. Gaat het om een producent van printplaten of gaat het om een foodproducent waarbij het merk zichzelf in het schap moet verkopen? Welke doelgroep wil je aanspreken? Je communiceert bij jongeren anders dan bij ouderen. En hebben we het over mannen of vrouwen of ...?

Maakt je gebruik van een label of vaste omkadering, die in zekere zin een gevoel van zekerheid en meer merkbeleving geeft, of gooi je het over een geheel andere boeg? In de foodsector gebruikt men bij een merkbeeld eerder organische vormen. Bij een companylogo is meestal een zakelijk karakter gewenst en worden vaker strakkere vormen gebruikt. Ook kleuren hebben hun betekenis en het juiste gebruik is hier van essentieel belang. 

Een beeldmerk of logo moet spanning en beleving oproepen en ook tijdloos zijn. Een strak typografisch logo met herkenbaar beeldmerk zoals ik ontwierp voor Levelsz of Van der Valk Hotels is daar een goed voorbeeld van.

Een goed logo of beeldmerk is dus van wezenlijk belang voor welk merk dan ook. Bij FoodBoosters weten wij als geen ander wat de juiste manier is om te dat doel te bereiken. Of het nu gaat om een restyling van een bestaand merkbeeld of logo, of om een totaal nieuwe huisstijl.

Interesse in een creatieve sessie? We gaan graag eens met je in gesprek.

 

Contact

« Terug naar het overzicht