Merkbescherming

  •   expertises:
  • > merkontwikkeling
  • > corporate design
  • > merkbescherming

Een uiterst belangrijk element van een goede bedrijfsvoering

Bij een goede en juiste merkbescherming kan voorkomen worden dat andere partijen hetzelfde merk of een sterk gelijkend merk kunnen gebruiken en registreren. Met een merkregistratie heb je een wapen in handen om merkinbreuk te bestrijden, teneinde je merk een monopoliepositie te kunnen verschaffen.

Er liggen bij merkbescherming/merkregistratie twee gevaren op de loer.

1. Is je merk niet al door een andere partij geregistreerd? Met andere woorden: is je (beoogde) merk wel vrij en beschikbaar om te kunnen gebruiken en te kunnen registreren? Goed onderzoek kan de gewenste informatie verschaffen. Het is uiteraard belangrijk dit uit te zoeken voordat je allerlei opdrachten geeft voor bijvoorbeeld het maken en bedrukken van verpakkingen.

2. Voldoet je merk wel aan hetgeen is vastgelegd in de Merkenwet en de richtlijnen op de Merkenwet? Een merk is een onderscheidend teken. Dat houdt in dat alleen merken die onderscheidend zijn of onderscheidende kernmerken bevatten als merk geregistreerd kunnen worden. Louter geografische aanduidingen, vakjargon, beschrijvende aanduidingen en aanprijzende aanduidingen kunnen niet als merk worden geregistreerd. Soms is daar een mouw aan te passen. Dat verschilt van geval tot geval.

Het bovengenoemde speelde ook een rol bij de totstandkoming van het merk ZALIGE ZEE. Foodboosters Timo ter Voort (Living Foods B.V.) en Peter Fransz (Brandsz) ontwikkelden het merk ZALIGE ZEE. Foodbooster Gilbert van Asselt (Merkenbureau Van Asselt) heeft het merk na onderzoek geregistreerd.

Vers van de pers is de merkregistratie FAYA (voor het héétste worstje van Nederland). Peter Fransz (Brandsz) ontwikkelde dit zeer pittige worstje samen met Weidenaar B.V. en EVBO B.V. Ook dit merk is door Gilbert van Asselt geregistreerd in de Benelux.

En eentje uit de oude doos: Foodboosters Leo den Hamer (Mont Blanc Foods B.V.) en Peter Fransz (Brandsz) ontwikkelden in 2015 het merk en logo ENJOY. Dit merk is in 2015 door Gilbert van Asselt (Merkenbureau Van Asselt) geregistreerd in de Benelux.

Merkbescherming beperkt zich niet alleen tot de Benelux. Een merk kan in alle landen van de wereld geregistreerd worden. Merkenbureau van Asselt is ook gespecialiseerd in de strategie met betrekking tot merkbescherming buiten de Benelux.

Er zijn verschillende systemen om merkbescherming buiten de Benelux te creëren. Daarvoor zal in overleg met de opdrachtgever een strategie gekozen moeten worden. Het merk LEVELSZ is allereerst in de Benelux geregistreerd om een solide basis te kunnen vormen. Vervolgens is een EU-merkregistratieaanvraag ingediend. Deze aanvraag loopt nog.

Contact

« Terug naar het overzicht